fredag 14 augusti 2009

Göteborgs nya profil

Vilket fiasko! Byrån Happy F&B har fått lite lättförtjänta pengar till sin kassa. Inte mindre än 965 000 kronor. Det de behövde göra var att "skapa" en ny logotype åt Göteborgs stad. Jag sätter ordet skapa inom citationstecken, då jag inte är helt säker på att det har varit speciellt mycket skapande inblandat i denna process. Logotypen består helt och hållet av enkel text. Det lilla extra man har gjort är att tippa bokstaven Ö så att den ligger ned. Fantastiskt påhittigt, eller hur!



Till vänster syns den gamla loggan, Göteborgs stadsvapen. Till höger syns den nya loggan. Vad tycks? 965 000 kronor för den? Jag hade kunnat göra den för en bråkdel av den summan. Tro mig, jag skulle verkligen ha kunnat göra den minst lika bra (om det nu skulle vara en bedrift). Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. En byrå som tar så hutlöst betalt för en enkel textlogga kan inte vara seriös. Det skulle vara intressant att få veta hur deras arbete med loggan har sett ut.

Men det värsta är nog ändå kunden, Göteborgs stad. Har de inga kunskaper över huvud taget när det gäller inköp av tjänster av den här typen? Tragiskt! Jag tycker synd om Göteborgs skattebetalare som måste betala för det här totalt onödiga byte av logotype.

1 kommentar:

RG sa...

Ja det där lär de snickrat ihop på 10 sekunder i Photoshop. Bra timersättning där ^^