tisdag 22 september 2009

Webb 2.0 - del 3

Ibland undrar man om folk i allmänhet vet vad Webb 2.0 egentligen innebär. Speciellt media verkar ju vilja kalla allt nytt på webben för Webb 2.0, och om sanningen ska fram så har jag inte hört några protester från webbranschen. Faktum är ju att det är positivt, ur pengasynpunkt, att kopplas till en Webb 2.0-tjänst. Alla vill vara med och tjäna pengar på webben, speciellt när det inte behövs så mycket arbete. Det är ju användarna som gör jobbet. Ungefär som bankerna online ... kunderna gör jobbet och bankerna tar hutlöst betalt.

Personligen tycker jag nog att det hela har blåsts upp till något det inte är. Det är inte någon teknisk revolution vi pratar om, bara ett "nytt" sätt att använda Nätet. Vi har fått en större möjlighet att delta, istället för att bara vara åskådare. Från att ha varit statiskt och ärligt talat ganska tråkigt, så har webben blivit kul igen.

3 kommentarer:

Artem Pereverzev sa...

Att det har blåsts upp till något det inte är har du ju rätt i. Och jag håller med att det har blivit kul igen, bara om du menar själva "hypen" med webben. Annars så ser jag inte på vilket sätt det var kul igen.

J Broström sa...

Det jag menade var att Internet var ganska kul och spännande i början när det var nytt. Efter ett tag blir man dock rätt less på att se samma statiska sidor gång efter gång. Det slipper man nu. Nu händer det grejer hela tiden, ny information, nya kommentarer, nya vänner och bekanta. Det har blivit nytt och spännande igen helt enkelt!

Artem Pereverzev sa...

Jag förstår hur du menar och jag håller med dig. Fram till utbrott av Webb 2.0 har många vana användare blivit trötta av "statiska" sidor. Det jag börjat fundera över sedan början av kursen var om Webb 2.0 ska ses som en global händelse över huvud taget. Att det finns en möjlighet till användarinflytande, betyder inte att alla är med. Jag känner själv till människor som fortfarande inte vet "skillnaden" mellan webbläsare och Internet. Att Internet har återuppfunnits/återuppstått genom Webb 2.0 och blivit nytt igen är fortfarande dolt för många. Det börjar bli mer spännande att se hur "Webb 3.0" fenomenet kommer att se ut (och speciellt hur det kommer att nå de "oupplysta"), än att vara med i Webb 2.0 längre.