tisdag 4 augusti 2009

Apoliva-reklam skrämmer

Det här är nästan lite kul. En reklam som skrämmer sin målgrupp. Apolivareklamen visar en modell som tydligen ska ha ett fornnordiskt utseende (kan inte vara så kul för en modell att höra att hon ser uråldrig ut), och hon sjunger något som skulle kunna vara en gammal folkvisa.

Hon har ett ganska utpräglat och nästan lite kantigt ansikte, och är mörk kring ögonen. Det mörka kring ögonen kan mycket väl vara smink, fast hon påstås vara osminkad.

Nu har det startats en grupp på Facebook för folk som blir skrämda av Apolivareklamen. Löjligt! Tidningarna skriver om det, folk går med i Facebookgruppen osv. ... För mig luktar detta endast som ett ytterligare led i reklamkampanjen. Ett mycket smart drag, men det är tråkigt att folk inte inser vad det handlar om. Faktum är att reklamen inte ens är speciellt bra. Det är inget som får mig att vilja handla Apolivaprodukter. Det har så vitt jag vet inte påverkat någon jag känner att vilja handla Apolivaprodukter heller.

Naturligtvis nekar Apoteket (som äger varumärket Apoliva) till att syftet var att skrämma folk, och självklart förstår de inte vad som kan ha hänt, men de ska förstår analysera varför.

Reklamen får alltså väldigt mycket uppmärksamhet, men hur är det med dess effektivitet? Ger den resultat? Det är jag mer intresserad av att få veta!

Inga kommentarer: