måndag 4 juni 2007

Second House of Sweden

Nu så har Sveriges ambassad i den virtuella världen Second Life äntligen öppnat. De kallar den lite kärleksfullt för Second House of Sweden, efter förlagan i Washington DC, House of Sweden.

Den första skandalen kom snabbt och uppmärksammades lika snabbt av journalister på plats. Carl Bildt i sin roll som utrikesminister var den som invigde ambassaden. Jag såg förra veckan en notis om detta och att CB tydligen hade uppträtt i bara kalsonger. Lite snöpligt kanske. Dessutom flög han enligt rapporter in i ett gäng björkar. Kanske borde han ha besök SL lite mer innan han gav sig ut i offentligheten. Nåja, vi är alla nybörjare någon gång i livet.

Naturligtvis har jag gjort ett besök i Second House, men måste i ärlighetens namn säga att jag blev lite besviken. Det var inte speciellt mycket folk där, och det fanns heller inte speciellt mycket att se eller göra. Några välkända svenska konstverk hängde runt om i ambassaden, annars var det ganska tomt. Vid det som jag trodde var en informationsdisk befann sig någon som verkade vara någon form av präst som man tydligen kunde bikta sig hos. Jag bevittnade ett par bikter (märkligt att de var så offentliga, jag trodde att man biktade sig privat) och det var inte speciellt seriöst.

Nu är det förstås så att det här är väldigt nytt. Förhoppningsvis så mognar folk i allmänhet och ambassaden i synnerhet. Jag får nog ta och göra ett nytt besök om ett tag så får vi se om det har bättrat sig. Tills dess ... det här är Skippy Everidge för MDMI i Second Life.

Inga kommentarer: