fredag 12 september 2008

Plagiat?


Totalt 150 miljoner har Norska Posten spenderat på sin nya logotype. Uppdraget gick till en svensk byrå, Grow. Nu har det visat sig att den nya logotypen är ruggigt lik London Clearing House logotype (som tydligt kan ses på bilden). Varumärkesexperter har krävt att loggan måste stoppas.

Är detta ett plagiat eller bara ett olycksfall i arbetet?

Ja, det kan ju faktiskt vara båda. Det är svårt som designer att ha koll på alla logotyper som finns runt om i världen. Det finns alltid risk att loggan man designar råkar likna en befintlig logotype.

Men visst kan det vara ett plagiat. Den som har designat den nya loggan kan ha sett en logga (i detta fall London Clearing House) och tyckt att den skulle passa fint, och trott att risken att någon skulle upptäcka tilltaget var minimal. Som professionell designer med en stor kund som Norska Posten kan man dock inte jobba på det sättet. Det är alldeles för mycket pengar på spel, för att inte tala om designerns eget rykte i branschen.

Jag hoppas för byrån Grow's skull att det hela bara var ett olyckligt misstag, och att de lyckas reparera skadan innan det är för sent.

Inga kommentarer: