måndag 17 december 2007

Banker ratar moderna tjänster

Enligt en artikel på IDG.se är nordiska banker dåliga på att hänga på den moderna tekniken på Internet. Man visar tydligen ett intresse för s.k. Webb 2.0, men inte så mycket mer. Enligt Getupdated så köper bankerna gärna annonsutrymme, men när det handlar om att implementera tekniken på sina egna sidor så tvekar man dock. Som exempel nämns IGN, vars rådgivare bloggar med sina kunder på hemsidan. IGN ska alltså vara ett bra exempel på en bank som använder en 2.0-lösning.

Det är det här jag inte riktigt fattar. Allt detta snack om Webb 2.0 ... är det enda som behövs att man lägger till en blogg på sin hemsida? Det kan ju vem som helst göra, men varför är det så märkvärdigt? Frågan är ju om en banks hemsida blir så mycket bättre av att ha en blogg. Jag ser inte nyttan av användargenererat innehåll på en banksida. En bank ska inte bedriva community-verksamhet. Låt siter som Facebook, MySpace och andra göra det, som kan det lite bättre och har det som affärsidé.

Inga kommentarer: