torsdag 23 augusti 2007

Facebook gör en Google

Enligt IT24 håller nu communityn Facebook på utveckla sitt eget annonssystem. Tanken är att systemet ska fungera på liknande sätt som Google Adwords, så att olika annonser visas beroende på textinnehållet på den aktuella sidan. Precis som Adwords ska annonsörer kunna "köpa" så kallade sponsrade nyckelord (keywords). Facebook hoppas naturligtvis på detta sätt öka sin omsättning och i slutändan även sin vinst. I år beräknas omsättningen bli ca 150 miljoner dollar, och vinsten närmare 30 miljoner dollar, allt enligt uppgift från Facebook till Wall Street Journal.

I dagsläget verkar det som om Facebook förlitar sig på Doubleclick för annonsering på Facebook.com, och det är väl gott i och för sig. Men visst vore det väl ändå bättre om man kunde sköta allt sådant själva, för då slipper man ju dela med sig av kakan till en mellanhand. Större förtjänst för Facebook! Större värde på Facebook! Smart drag, tycker jag!

Inga kommentarer: